Luptator al dreptei credinte
Sfantul Gheorghe a fost la origine un cetatean al Imperiului Roman, nascut undeva intre anii 275-285 d.Hr. in orasul Lydda din Palestina. Tatal sau, Geronzio, descindea din nobila familie Anici, si avea rangul de conducator al trupelor armatei romane dislocate in provincia Capadocia din Asia Mica, iar mama sa Policronia era de neam palestinian.
Parintii sai erau crestini devotati care practicau acesta noua religie in conditii de absoluta clandestinitate. Ei i-au ales numele de Gheorghe care in greaca veche simboliza protectorul pamantului, agricultorul. Etimologia numelui vine din grecesul "geos" adica pamant si "orge" a semana, a cultiva. Alti cercetatori sustin ca insasi numele de Gheorghe sustine natura sfantului, "geror" insemand sfant si "gyon" lupta, adica "sfantul luptator" in dialectele din Capadocia.
Parintii sai erau crestini devotati care practicau acesta noua religie in conditii de absoluta clandestinitate. Ei i-au ales numele de Gheorghe care in greaca veche simboliza protectorul pamantului, agricultorul. Etimologia numelui vine din grecesul "geos" adica pamant si "orge" a semana, a cultiva. Alti cercetatori sustin ca insasi numele de Gheorghe sustine natura sfantului, "geror" insemand sfant si "gyon" lupta, adica "sfantul luptator" in dialectele din Capadocia.
Diocletian este dezamagit peste masura: tocmai fiul talentat al lui Geronzio, cel mai bun stateg al Imperiului, sa se declare deschis crestin? Initial, Diocletian nu vroia sa-l condamne pe Gheorghe, deoarece s-ar fi lipsit de un comandant militar extrem de capabil, dar pana in final, aversiunea sa impotriva crestinilor a invins. Imparatul ii spune generalului cat de mult il pretuieste, indemnandu-l sa-l renege pe Hristos si sa dea jertfa zeilor pagani, promitandu-i in schimb pamanturi, sume de bani, sclavi si avansari in functie. In fata acestor tentatii materiale, Sfantul Gheorghe l-a privit direct in ochi si i-a spus ca imparatia din prezent este desarta, nestatornica si curand pieritoare, iar toate cate se afla in ea sunt trecatore si curand pieritoare. A incheiat intarind cuvantul sau ca nimic dintre cele lumesti nu-l va face sa se razgandeasca. Turbat de furie Diocletian l-a aruncat in inchisoare, condamnandu-l la chinuri si torturi.
In puterea noptii, venea un inger care-i vindeca toate ranile, iar dimineata sfantul iesea nevatamat din temnita, spre mirarea paznicilor si tortionarilor sai si spre furia neostoita a lui Diocletian, care porunce noi torturi si chinuri. In consecinta, sfantul a fost legat de o roata tintuita cu fiare ascutite, careia i s-a dat drumul pe o vale, roata sfarmandu-se si trupul Sfantului fiind sfasiat in mai multe bucati. Totul in zadar: Gheorghe era a doua zi nevatamat. Diocletian ramanea neclintit, fiind convins ca Gheorghe era un mare vrajitor, care prin magie ar fi reusit sa-si vindece ranile. Se spune ca, pentru multa sa dreapta credinta, lui Gheorghe i s-a dat puterea de a invia din moarte chiar si un necredincios care murise de cateva zile, un cunoscut al vrajitorului personal al imparaului, Atanasie din Nicomidia. Atanasie i-a cerut lui Gheorghe sa invie acest om, ca o dovada a puterii lui Hristos. Sfantul a spus ca numai Dumnezeu poate sa faca acesta minune prin el, iar aceasta nu va fi pentru imparat si vrajitor, ci pentru poporul care statea acolo de fata. Cand la sfarsitul rugaciunii a rostit "Amin", mormantul s-a deschis si mortul a iesit viu. Atanasie vrajitorul a cazut la pamant, marturisind ca Hristos este Dumnezeu si cerand Sfantului Mucenic sa-l ierte. Disperat, Diocletian a ordonat decapitarea lui Atanasie si a omului inviat din morti.
Dragostea Sfantului fata de cei sarmani a fost atat de mare incat i-a inviat boul unui taran sarac pe nume Glicherie, fapta ramasa de asemenea in hagiografia crestina. Alarmat de faptul ca oamenii vorbeau despre minunile Sfantului, multi cetateni ai Nicomidiei imbratisand crestinismul, Diocletian a poruncit ca Gheorghe sa fie dus in taina in afara cetatii si decapitat. Sfantul s-a apropiat vesel de locul mortii sale, binecuvantandu-L pe Dumnezeu si cerand ajutor contra duhurilor necurate. In fata mortii, Sfantul Gheorghe s-a rugat si pentru calaii care-l ucideau, ca sa nu le fie lor socotit pacatul acesta, ci sa ajunga la randul lor sa-l cunoasca pe Dumnezeu. Si astfel rugandu-se cu bucurie si-a pus capul sub sabia care l-a taiat.
Era ziua de 23 a lunii aprilie.
Sursa: descopera.ro
Sf Mare Mucenic Gheorghe in constiinta romaneasca
Sf. Gheorghe si Oltenia Profunda
Sf. Mare Mucenic Gheorghe, ucigatorul de balaur
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu